ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Θα παχύνω αν σταµατήσω το κάπνισµα;

εν παχαίνει κάθε άτοµο που σταµατά το κάπνισµα.  Ο κύριος λόγος που παίρνει κανείς βάρος είναι γιατί τρώει περισσότερο. Αν μας ανοίξει η όρεξη αφού διακόψουμε το κάπνισμα, έχει σημασία τι θα επιλέξει ο καθένας να φάει. Πρέπει να αποφεύγετε τα µικρογεύµατα µε πολλές θερµίδες, όπως τα µπισκότα και τα γλυκά. Προτιμήστε να τρώτε ωµά λαχανικά (π.χ. καρότο) και φρούτα ή µασήστε τσίχλα χωρίς ζάχαρη. Βρείτε µια αποτελεσµατική τεχνική για να αντιµετωπίσετε τα στερητικά συµπτώµατα και για να αποφύγετε να πάρετε βάρος. Πίνετε πολύ νερό. Θυµηθείτε τέλος ότι το κάπνισµα είναι πολύ πιο βλαβερό για την υγεία από ό,τι τα παραπάνω κιλά.

  1. Καπνίζω τσιγάρα light, γιατί να σταµατήσω;

εν υπάρχει ασφαλές τσιγάρο. Οι περισσότεροι καπνιστές τσιγάρων light παίρνουν συχνότερες και βαθύτερες ρουφηξιές για να αντισταθµίσουν την χαµηλότερη περιεκτικότητά τους σε νικοτίνη.

  1. Πότε θα εξαφανιστούν οι κηλίδες από το στόµα µου;

Πολλές λευκές κηλίδες, µερικές από τις οποίες µπορεί να αποτελούν προκαρκινικές βλάβες, εξαφανίζονται µετά την διακοπή του καπνίσµατος. Οι περισσότερες εξαφανίζονται µέσα σε λίγες εβδοµάδες.

  1. Είναι καλύτερα να σταµατήσω «µια κι έξω» ή σταδιακά;

εν υπάρχει «καλύτερος τρόπος» να σταµατήσει κανείς. Υπάρχουν πολλοί πρώην καπνιστές που σταµάτησαν «µια κι έξω». Δεν υπάρχουν “ενδιάμεσες” λύσεις.

  1. Πώς θα αντιµετωπίσω την αϋπνία;

Πολλοί καπνιστές αναφέρουν ότι αντιµετωπίζουν προβλήµατα ύπνου αν σταµατήσουν το κάπνισµα. Εφόσον τα συµπτώµατα αυτά οφείλονται στην νικοτίνη, θα πρέπει να σταµατήσουν µέσα σε 2 µε 3 εβδοµάδες.

  1. Θα βήχω περισσότερο αν σταµατήσω το κάπνισµα;

Το 20% περίπου των πρώην καπνιστών αναφέρουν ότι ο βήχας τους επιδεινώθηκε µετά την διακοπή του καπνίσµατος. Πρόκειται για µια προσωρινή αντίδραση που πιστεύεται ότι οφείλεται στην αυξηµένη προσπάθεια των πνευµόνων να αποµακρύνουν την βλέννη, εποµένως αντιστοιχεί στην επάνοδο στο φυσιολογικό των αµυντικών µηχανισµών των πνευµόνων.

  1. Ποιά άλλα στερητικά συµπτώµατα µπορεί να αντιµετωπίσω;

Πολύ µικρό είναι το ποσοστό των καπνιστών που δεν αντιµετωπίζουν συµπτώµατα στέρησης. Τα πιο συνηθισµένα είναι νευρικότητα, ευερεθιστότητα, ελαφρύς πονοκέφαλος και γαστρεντερικές διαταραχές όπως δυσκοιλιότητα.

8. Είναι αλήθεια ότι οι καπνιστές χάνουν νωρίτερα τα δόντια τους;

Εφόσον οι καπνιστές είναι πιο επιρρεπείς στην ανάπτυξη περιοδοντικής νόσου, ορισµένοι θα χάσουν τα δόντια τους νωρίτερα από τους µη καπνιστές.

9. Πότε θα επανέλθει πλήρως ο οργανισµός µου από τις επιδράσεις του καπνίσµατος;

Ορισµένες από τις βλάβες είναι µόνιµες, όπως η καταστροφή του πνευµονικού ιστού στην περίπτωση εµφυσήµατος. Άλλες λειτουργίες επανέρχονται στο φυσιολογικό, όπως η ικανότητα των πνευµόνων να αποµακρύνει την βλέννη. Η πιθανότητα καρδιακού νοσήµατος ελαττώνεται ήδη από τον πρώτο χρόνο και επανέρχεται στα επίπεδα των µη καπνιστών µέσα σε 5 περίπου χρόνια.

10. Πρέπει να ανακοινώσω στους άλλους ότι προσπαθώ να σταµατήσω το κάπνισµα;

Ναι. Πρέπει να ζητήσετε την συµπαράσταση της οικογένειας, των φίλων και των συναδέλφων.

11. Τί πρέπει να κάνω όταν αισθανθώ επιτακτική ανάγκη να καπνίσω;

Μερικά άτοµα το αντιµετωπίζουν µασώντας τσίχλα χωρίς ζάχαρη ή τρώγοντας κάτι µε λίγες θερµίδες. Η επιθυµία του τσιγάρου είναι φυσιολογικό µέρος του συνδρόµου στέρησης, όµως διαρκεί µόνο λίγα λεπτά και µετά υποχωρεί.

12. Είναι αλήθεια ότι το κάπνισμα δε βλάπτει?

Κατά την καύση του τσιγάρου παράγονται 7000 βλαβερές ουσίες από τις οποίες οι 250 έχουν επιβεβαιωμένη τοξικότητα ή καρκινογενετικές ικανότητες.

13. Είναι αλήθεια ότι τα light τσιγάρα δεν βλαπτουν και τόσο?

Η ευρεία χρήση των “ελαφρών” τσιγάρων δε μείωσε καθόλου τη νοσηρότητα ούτε τη θνησιμότητα από το κάπνισμα γι’ αυτό και η χρήση των όρων αυτών (light, low nicotine, low tar) απαγορευτηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως παραπλανητική διαφήμιση.

14. Δύο τσιγάρα την ημέρα με τον καφέ και μετά το φαγητό δε βλαπτουν και τόσο.

Δεν υπάρχει ασφαλές όριο για το κάπνισμα. Ο μύθος αυτός χρησιμοποιείται ως επιχείρημα που αυξάνει το κάπνισμα κυρίως στα παιδιά.

15. Κατά την εγκυμοσύνη μου καπνίζω μόνο λίγα τσιγάρα και έτσι δε βλάπτω το έμβρυο.

Ακόμα και ένα τσιγάρο που θα καπνίσει η έγκυος είναι επικίνδυνο τόσο για την ίδια όσο και για το έμβρυο που κυοφορεί. Η νικοτίνη περνάει μέσω της πλακούντιας κυκλοφορίας στο αίμα του εμβρύου κι έτσι γεννιούνται με μικρότερο σωματικό βάρος και αναπνευστικά προβλήματα, ενώ ήδη ο εγκέφαλος του εμβρύου έχει γνωρίσει την εξαρτησιογόνο δράση της νικοτίνης πριν καν γεννηθεί. Το κάπνισμα επίσης ενοχοποιείται και για τον αιφνίδιο θάνατο νεογνών.